[vc_row][vc_column width=”2/3″][text_output]
Waarom 4 van de 5 StartUps falen.
Ok, je hebt een briljant idee voor een product of dienst en je wilt zo snel mogelijk aan de slag om je eigen bedrijf te starten. Je schrijft een ondernemingsplan en geeft daarin zo volledig mogelijk aan wat je product of dienst is en waarom jouw klanten op jouw nieuwe product of dienst zitten te wachten. Je beschrijft verder hoe je die klanten gaat bereiken en wat jouw omzet- en winstprognoses zijn. Op zich geen raar idee. Banken of andere investeerders vragen meestal als eerste naar je ondernemingsplan. En toch gaat het hierdoor wel vaak mis. Vier van de vijf ondernemers zijn vrij snel na de start alweer gestopt.
Het ondernemingsplan; een lust of een last?
Een ondernemingsplan is in de beginfase van je bedrijf eigenlijk meer een last dan een lust. In een ondernemingsplan worden aannames gedaan waarvan eigenlijk niemand kan zeggen of ze realistisch zijn. Maar omdat het op papier staat, probeer je je er toch wel aan te houden. Terwijl je bezig bent met de ontwikkeling van je product of dienst bereid je een marketingcampagne voor en prik je alvast een datum waarop je nieuwe product of dienst wordt gelanceerd. En dan, als de lanceringsdatum is aangebroken, blijkt dat je niet voldoende klanten hebt. De aannames uit het ondernemingsplan kloppen niet. Er zit niemand op je nieuwe product of dienst te wachten. Startups falen bijna nooit omdat het niet lukt om het product op de markt te brengen. Ze falen omdat er geen klanten zijn.
Een StartUp is geen onderneming
Bestaande ondernemingen zijn goed in het uitvoeren van een plan. Maar een StartUp is geen onderneming. Wat is een StartUp dan wel?
Een StartUp is een tijdelijke organisatie die is gericht op het zoeken naar een herhaalbaar een schaalbaar business model. Ok, lees dat nog maar een keer.
“Een StartUp is een tijdelijke organisatie die is gericht op het zoeken naar een herhaalbaar een schaalbaar business model”
Business Model
Als startende ondernemer ga je dus op zoek naar een herhaalbaar en schaalbaar business model. Maar wat is dan precies een business model? Er zijn verschillende definities van een business model te vinden. Alexander Osterwalder beschrijft een business model als volgt:
“A business model describes the value an organization offers to various customers and portrays the capabilities and partners required for creating, marketing, and delivering this value and relationship capital with the goal of generating profitable and sustainable revenue streams.”
Een business model beschrijft dus eigenlijk de wijze waarop een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.
Business Model Canvas
Een leuke manier om je business model in kaart te brengen is aan de hand van negen bouwstenen die samen het Business Model Canvas vormen.[/text_output][clear][image type=”none” float=”none” info=”none” info_place=”top” info_trigger=”hover” src=”593″ alt=”Business Model Canvas Poster”][clear][text_output]Het Business Model Canvas is een poster waarop de negen bouwstenen staan getekend, je kunt het vergelijken met een schildersdoek, en je gebruikt het eigenlijk voor twee dingen:
Verzamelen van hypotheses
Je gebruikt het Business Model Canvas vooral om je gedachten te ordenen. Voor alle negen bouwstenen ga je hypotheses bedenken en die schrijf je op je canvas. Wat is mijn toegevoegde waarde en voor welke klanten? Via welke kanalen ga ik die klanten benaderen en wat voor relaties ga ik met die klanten opbouwen? Wat zijn dan mijn inkomstenstromen en welke activiteiten moet ik ontwikkelen om die toegevoegde waarde te creëren? Welke resources heb ik nodig en heb ik misschien ook partners nodig? En wat kost dat dan allemaal?
Testen van je hypotheses
Vervolgens gebruik je het Business Model Canvas om “naar buiten te gaan” om te testen of dat wat je op je canvas hebt geschreven wel waar is. Dat kun je bijvoorbeeld doen door met potentiele klanten in gesprek te gaan, door een enquête te houden via social media of door een eenvoudige website in de lucht te brengen en te kijken hoe er op wordt gereageerd. Klopt het wat je beweert dan ga je door met de ontwikkeling van je StartUp, kom je tot een ander inzicht dan stel je je hypothese bij en ga je weer “naar buiten” om je beweringen te testen.
Op deze wijze bouw je stap voor stap een goed beeld op van hoe je onderneming er later uit kan gaan zien, zonder dat je al heel veel investeert in de organisatie.
De 9 bouwstenen
Hieronder een korte samenvatting van de 9 bouwstenen van het Business Model Canvas.
Customer Segments
Jouw onderneming bedient één of meerdere klantsegmenten. In deze bouwsteen definieer je de verschillende groepen mensen of organisaties die je met je onderneming wilt bereiken of bedienen. Voor wie creëer je waarde, wie zijn je belangrijkste klanten.
Value Proposition
Je streeft ernaar problemen van jouw klanten op te lossen en in klantbehoeften te voorzien met waarde proposities. De bouwsteen Value Proposition beschrijft de bundel van producten en/ of diensten die waarde creëren voor een specifiek klantsegment.
Channels
Jouw waarde proposities worden via communicatie-, verkoop- en distributiekanalen aan je klanten geleverd. De bouwsteen Channels beschrijft hoe je bedrijf met je klantsegmenten communiceert en hoe je ze bereikt om een waarde propositie te leveren.
Customer Relationships
Met elk klantsegment worden klantrelaties opgebouwd en onderhouden. In de bouwsteen Customer Relationships beschrijf je de soorten relaties die je met elke klantsegment gaat opbouwen en onderhouden.
Revenue Streams
Inkomstenstromen zijn het resultaat van jouw waarde proposities die met succes aan jouw klanten worden aangeboden. De bouwsteen Revenue Stream beschrijft de inkomstenstromen die je bedrijf genereert. Voor welke waarde is jouw klant werkelijk bereid om te betalen. Als je deze vraag succesvol kunt beantwoorden ben je in staat om één of meerdere inkomstenstromen uit elke klantsegment te genereren.
Key Resources
Onder hulpbronnen worden de belangrijkste bedrijfsmiddelen verstaan, die nodig zijn om de waardepropositie te bewerkstelligen. In deze bouwsteen beschrijf je wat je denkt dat er nodig is aan fysieke middelen (bedrijfsapparatuur zoals een computer of een camera), financiële middelen, intellectuele middelen (een patent of een merk) en/of menselijke middelen (personeel).
Key Activities
Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten van jouw bedrijf om de waarde propositie te creëren? In deze bouwsteen beschrijf je alle belangrijke dingen die je bedrijf moet doen om te zorgen dat je business model werkt. Welke activiteiten dat hangt heel erg af van het type business model. Voor een adviesbureau zal probleem oplossing tot de kernactiviteiten behoren, terwijl voor een leverancier van softwarepakketten softwareontwikkeling tot de kernactiviteiten behoort.
Key Partners
Het geheel is meer dan de som der delen, luidt een oude wijsheid. Als startende ondernemer kan het soms van belang zijn om met partners samen te werken om de concurrentie met anderen aan te gaan. In deze bouwsteen beschrijf je, indien van toepassing, welke partnerschappen jouw bedrijf aan zal gaan. Wie zijn je key partners? Met welke leveranciers ga je in zee? Welke key resources haal je bij een partner? Welke kernactiviteit laat je door een partner uitvoeren? Een tekstschrijver en een videomaker kunnen bijvoorbeeld uitstekend samenwerken om interactieve websites te creëren.
Cost Structure
Nadat je de acht bovenstaande bouwstenen hebt beschreven, is het vrij eenvoudig om de belangrijkste kosten hiervan te bepalen. De bouwsteen Cost Structure beschrijft alle kosten die worden gemaakt om jouw business model te laten werken.
Tot zover deze Tips & Trucs. Ik hoop dat je er iets van hebt opgestoken. In de volgende Tips & Trucs zal ik iets dieper ingaan op de verschillende bouwstenen en op de wijze waarop je jouw StartUp vorm kan geven.
Dream Big….. je droom zou zo maar eens uit kunnen komen.
Op jouw succes!
Hartelijke groet,
Theo Smit
Architect of life
E theo@startupright.nl
I www.startupright.nl
M 06 54 60 60 68
[/text_output][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_widget_sidebar sidebar_id=”sidebar-main”][/vc_column][/vc_row]